Bloggarkiv

Antall besøkende

tirsdag 29. april 2008

Moteblogginvasjonen fra pikerommet.

Hvor kommer alle disse motebloggerne fra? Hvilket univers sprakk og slapp dem inn her?

Vi tiltrekkes alt de skriver som fluer rundt bæsj. Det lukter ikke godt, det ser ikke godt ut, men allikevel har vi et enormt behov for å finne ut hva bæsjen vil.


[Hovedartikkel hentet i fra db.no]

Hva kan vi egentlig lære i fra Isabella Löwengrip om mote? At mote er dyrt og at du trenger en populær blogg for å få råd til det, men at det i utgangspunktet hjelper å ha to foreldre på advokatlønninger. Hvis vi ønsker å se klær vi aldri kommer til å ha råd til, så kan vi alltids sitte å bla igjennom Se & Hør og få noe mer meningsfullt ut av det hele.

[Ekstra bevismateriale, www.marieamanda.com]

Hva kan vi egentlig lære i fra Marie Amanda om mote? At mote fremdeles er dyrt, men billetten inn er fremdeles bare en suksessrik blogg unna. Ellers får vi vite at feite mennesker bør slutte å gå rundt med handtak og bukser som prøver å kvele jenta rundt livet. At brasilianere har shitty taste i bukser. Og at stygge lindeberg-gensere sluttet å være kult når de ble billig. Hull i buksa anbefales å ikke klippe med egen saks. Det er trashy. Good to know. Putting scissors down.

Så hvorfor er bæsjen så interessant? Hvorfor vil vi surre rundt den og ta innover oss stanken?

Jeg tror det er fordi vi innerst inne alle skulle ønske vi var bortskjemte tenåringsjenter hvor vår eneste bekymring når vi sto opp var å finne ut hvilke sko vi skulle ta på oss. Det er ihvertfall denne illusjonen de selger oss. Dessuten har de fleste av oss aldri åpnet et motemagasin i hele vår eksistens og nå er det plutselig noen som forteller oss alle hemmelighetene vi aldri gadd å kjøpe, gratis!

Det er sikkert mer til disse menneskene enn bloggene, som jeg ikke har tilgang til å kommentere, og som jeg frankly, driter i. Her snakker vi om moteblogger og disse ble bare tilfeldig valgt ut fordi jeg ønsket å snakke om et fenomen og fant kun disse etter litt over fem minutters leting. Kanskje jeg skal lage en moteblogg om klærne disse folka selv viser stolt fram på sidene sine. Gi dem noen ærlige tilbakemeldinger. Så kanskje jeg også får råd til å kjøpe klær selv når sponsorer liner opp for å hylle min subjektive mening.

If you cant fight them, join them.

7 kommentarer:

Siri sa...

I guess they're all trying to be a Paris.
Nuvel.
Jeg hadde virkelig likt å få helt utrolig jævlig mye penger bare for å skrive litt om hva jeg har på meg, hva som er fresht og hvor jeg skal ut.

Pseudonym sa...

Det er fordi du er som dem. Jeg hadde bare ikke hjerte til å henge deg ut.

XD

Hilde Marstrander sa...

Hei Mikael.
Takk for morsom blogg. Det er jo likevel synd at du ikke synes du får noe ut av noen av motebloggene du har sjekket ut!

Fortell meg hva gjerne du vil vite om mote, så skal jeg gjøre mitt beste for å forklare hvordan det funker!

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn alle de andre motebloggerne har, men synes det er positivt med mangfold i Blogville! Synes det er plass til alle. Selv har jeg 6 års høyere utdannelse innen mote og design og har jobbet i faget i 24 år, og jeg får ikke betalt en krone for bloggen min :)

Det er noe jeg gjør av egeninteresse, fordi jeg er glad i klær (mye mer enn mote!), estetikk, stilhistorie og forbrukerstoff.

Kanskje du i utganspunktet synes at faget er litt flåsete, og det er derfor du ikke finner noe av interesse? Det er i tilfellet synd, for mote er mer enn "siste skrik" og pikeromsjournalistikk, som du kaller det.
Det handler også i høyeste grad om kultur, håndverk, historie, antropologi, forbruk og miljø, og er nært knyttet til alle andre kreative uttrykk, enten vi snakker om musikk, subkulturelle stilretninger, film, kunst, grafisk design eller andre uttrykksformer.

Når det gjelder størrelsesguider, så er dette internasjonale standarder. Jeg tar i teksten, som følger tabellene, forbehold om at størrelsene kan vike fra de internasjonale og nasjonale standardmål. Når dette skjer, er det oftest på grunn av slurv i forbindelse med store løpebåndsproduksjoner eller rene produksjonsfeil.

Det kan ikke en stakkars moteblogger gjøre noe med, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske jeg hadde hele størrelsesuniverset i min makt (og i så fall hadde jeg utvidet Small og Medium-begrepene, og kansellert Xtra Xtra Small og Xtra Xtra Large :))

Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på – og ha en strålende 1. mai!

Hilde Marstrander sa...

Og ja, glemte bloggadressen: http://hildemarstrander.wordpress.com

Ha en fin én!

Pseudonym sa...

Jeg beklager det tilfeldige utvalget. Jeg letet dritlenge etter han ungen på 13, men gav til slutt opp, og bare gikk for en annen. Kanskje du ikke var det beste valget å ha med i mitt blogginnlegg om moteblogging. Du og Scott ble vel egentlig bare med for å gi argumentet litt tyngde.

Å si at motebloggere tar over universet krever mer enn to blogger, men har du fire så er det plutselig ikke så mye behov for flere. Da føler jeg trenden er bevist.

Kommer sikkert til å endre på denne når jeg finner bedre eksempler.

Uansett er bloggen min bare en parodi på samfunnet, men det virka jo som du tok det med et smil, så derfor har jeg ikke noe spesielt comeback å komme med.

Marie Amanda sa...

Hei Mikael!
Jeg får slenge meg på Hildebølgen og takke for en morsom blogg, du skriver bra, så bra at jeg ler, og det er det ikke ofte jeg gjør.

Jeg blir smigret over slik bra omtale i en ellers anonym blogg, men bare for å redegjøre endel ting skriver jeg denne kommentaren.

Jeg har aldri sagt at det jeg gjør og det jeg skriver om og legger ut bilder av, er mote. Jeg ser ikke på meg selv som et moteikon, men jeg har lesere som sender meg mail hver morgen og ber meg om å ta bilder av hva jeg har på meg, for ellers får de ikke kledd på seg, sier de.

Når det kommer til alle tingene jeg tar for meg som ikke er kult, ville jeg tro at en tilsynelatende oppegående gutt som deg forstår at de tingene jeg skriver om som er "ukult" ikke er seriøst for jeg regner med at det er allmenn kunnskap at man ikke går med lindeberg og klær som er for små.

Jeg synes imidlertid at du skal finne et mer flatterende bilde av meg og rette opp skirvleifen du har med navnet mitt der.

Ha en fortsatt herlig 30.april og 1. mai i morgen.

Hilsen Marie Amanda
- www.MarieAmanda.com

Pseudonym sa...

Kjære Maria Amanda
(Manda hadde vært litt kult da)

(For sure)

(Uansett)

Jeg har vel egentlig bare trekt de konklusjonene selv.

Btw.
Synes du hadde et par gøyale videor på youtube. Jeg tror personlig at den barberhøvelen din ikke er ekte. Ihvertfall ikke skarp. Du barberte virkelig ikke øyenbrynene dine? :O

Anygays.

Jeg mener ikke at dere er bæsj. Thats just a metaphor.

(Viss det var noen tvil)

Øhmz.

Jeg synes bilde var fint.

Det passer så godt med hele temaet.

(Du får unnskylde meg viss han ikke er skeiv)

Isåfall får du foreslå et bilde. Jeg føler meg allerede nok som en tyv med alle de bildene jeg har konfiskert rundt omkring på nett uten å spørre om lov.

(Jeg linker som regel til originalsiden, som en slags plaster på såret)

Damdidamdidam.

Skal fikse teksten.

Med vemmelig hilsen
Mikael Nicolaysen :D

lolz.

^^

Twingly Blog Search www.carlighagen.blogspot.com Search results for “www.carlighagen.blogspot.com”