Bloggarkiv

Antall besøkende

mandag 23. juni 2008

Jay Z på Hove



Her kommer en sjelden musikkanmeldelse. Kanskje det kommer flere. Jeg satt ihvertfall å flippet mellom kanaler på tv'en og snublet over en 'feed' i fra Hove på Nrk 3. Jeg tenkte umiddelbart at her kunne jeg 'tune' inn på noe jeg på mange måter følte jeg gikk glipp av. Artisten som nettopp hadde gått på 'scenen' i det jeg skrudde opp lyden var Jay Z. Det var et stort folkehav som svingte framfor 'scena' så langt kameraføringen kunne se, alt var på plass for å føle stemninga svaie helt inn i den litt trausige hybeln jeg befant meg i.

Det første som slår meg i det jeg klistrer øret til gangsterrapperen er at 'beaten' er litt fengende de første tretti sekundene i hver låt. Så blir den veldig fort kjedelig, men fremdeles ikke så ille at det gjør noe. Deretter begynner gnålet hans å inntreffe trommehinnene mine og øyeblikkelig bygger det seg opp en forakt for alle som står foran scenen å later som om det de bærer vitne til i det hele tatt holder mål.

Hele reportoaret hans er omtrent like monotont som den etterhvert svake 'beaten' i bakgrunnen viser seg å være. Det kan godt hende det er noe galt med ørene mine, men jeg finner ikke meg selv gyngende til en eneste strofe. Jeg sitter rett og slett bare å venter på at han skal bli ferdig. Det virker som festivalens største 'hype' har stått på scenen i tre timer, men nrk viste heldigvis bare tre låter. Det gjelder tydeligvis å ha 'creds' i hip hop-miljøet for hvis sånnt skvip selger uavhengig av en kritisk vurdering i fra kjøperne kan du likså greit stå der på scenen å bable drit inn i en 'mic' resten av kvelden og leke superkjendis til fjortisene besvimer av ekstase.

Dette kan rett og slett ikke være det beste hip hop har å by på. Hadde jeg betalt for festivalbilletten kun for å se Jay Z hadde jeg tent på teltet og dratt hjem øyeblikkelig. Heldigvis finnes det bedre artister å få med seg på Hove i år. Så de som har betalt seg inn der kan likså greit nyte resten av festivalen nå som det 'hypa' gnålet til Jay Z er over og den virkelige festen kan begynne.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg er glad for å høre jeg ikke er den eneste i verden som har problemer med å fatte all hypen rundt han, eller ropende karaoke-hip-hop-artister generelt.

Men en ting skal han ha; han skal ha cred for å ha med seg et band! Ingenting gjør meg mer stresset og rastløs enn å se på et par stykker rope i utakt til synth-rytmer spilt av en ensom og stakkarslig dj lenger bak. Et hån mot de som har betalt dyre festivalbilletter; hadde det ikke vært for at de kan kalles platesuksesser. Paradoksalt nok får disse "3-mands-bandene" også boltre seg på de største scenene. Jeg skjønner bare ikke helt greia. Men derfor skal Jay Z har mye cred for å hvertfall koste på seg et spillende band. De hip-hop-artistene burde jo faktisk ha råd til det...

Jeg skal på roskilde om noen dager, og jeg kommer til å styre unna snakke-musikk og dj-er.

Anonym sa...

jeg er glad for at vi er forskjellige! :D

heldigvis er ingen like, og det fins mange andre musikksjangrer å velge mellom.

dersom du ikke liker Jay, så er det kanskje litt rart å skrive en musikkannmeldelse om showet hans?

Jeg liker ikke Black Metal, så da føler jeg meg ikke kompetent til å annmelde slik musikk.

Dersom du faktisk har endel peil på Hip-Hop, så får jeg vel unnskylde. da har vi bare forskjellig smak ;)

Pseudonym sa...

Bjarte:
Ser ikke helt hvorfor hip hop-artister nødvendigvis må ha med seg et helt band. Ligger vel mer i hip hop-kulturen å ha en dj med seg som scratcher og mixer enn noen på gitar og trommer. Det er ihvertfall mitt inntrykk. Jeg har ikke hørt mye hip hop for å være helt ærlig. Jeg bare la merke til når jeg hørte på Jay Z at det var påfallende monontont og kjedelig alt som kom ut av munnen hans, og at back-up vokalene han hadde tatt med seg nesten hørtes bedre ut så lenge de ikke kom femten ganger på rad i en evig lang repeat.

judyscat:
Jeg kan ikke forstå at vi er så forskjellige at du ikke hørte det samme som meg. Jeg kan forstå at du er en større hip hop-fan enn meg. Men at en Jay Z-konsert skal være et personlig mekka for deg har jeg vanskeligere for å bli med på.

Dersom jeg likte Jay ville det vel vært ganske unødvendig av meg å skrive en musikkanmeldelse av han. Så ja, vi ser nok forskjellig på verden. Jeg skal faktisk innrømme at jeg likte en sang han hadde for noen år siden. "Hardknock life". Jeg syns den var litt catchy der og da, men når jeg hører på den nå, så høres det ikke ut som han rimer en gang. Det eneste jeg fremdeles liker er refrengmusikken.

Så når noe blir 'hypa' så til de grader er det kanskje en fordel at noen som ikke elsker fyren gir en litt mer objektiv beskrivelse av musikken. Jeg synes f. eks at Tuepac er en GUD i forhold til Jay Z.

Skjønner at du mener det er viktig å ha veldig peiling for å komme med en musikkanmeldelse. Men denne bloggen er ikke en betalt jobb. Her uttrykker jeg bare hva jeg mener og tenker om ulike temaer som dukker opp i tabloidavisene som regel. I dette tilfellet var det noe jeg snublet over på nrk3. Kall det gjerne en uprofesjonell mening, men dette var mitt inntrykk Jay Z.

Det er ihvertfall bra for han at vi er uenige. Så har han fremdeles et håp om å selge plater.

Personlig misliker jeg Black Metal omtrent like mye. Om Dimmu Borgir kommer på tv'en og jeg følger lenge nok med på det naglemanifisterte skvipet han har produsert i en årrekke, så kanskje jeg kommer med en yttring om det også.

Dette handlet uansett om Jay Z, men jeg kan forstå hvordan du drar en paralell til noe du ikke liker og derfor ikke ville hatt stor glede av. Jeg var derimot veldig forberedt på å digge Jay Z før jeg ble helt sjokkert over hvor dødskjedelig han i realiteten var.

Twingly Blog Search www.carlighagen.blogspot.com Search results for “www.carlighagen.blogspot.com”